Τετάρτη, 23 Μαρτίου 2011

Νίκη Δισλία: Ο αγροτουρισμός είναι μια μορφή εναλλακτικού τουρισμού

ΜΙΛΑΕΙ ΣΤΟΝ «Π.Τ.» Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΑΝ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ ΝΙΚΗ ΔΙΣΛΙΑ

Ο αγροτουρισμός είναι μια μορφή εναλλακτικού τουρισμού

Από το Δίκτυο Έκσταση στο πανελλαδικής εμβέλειας ΑΓΡΟΞΕΝΙΑ
«Η Δράμα πουλάει στον αγροτουρισμό»


«Η ΔΡΑΜΑ πουλάει, και πουλάει καλά», λέει η κα Νίκη Δισλία στον «Πρωινό Τύπο», αναφερόμενη στον αγροτουρισμό, την εναλλακτική πρόταση για τον τουρισμό στη Δράμα και στην Περιφέρεια. «Το χιονοδρομικό κέντρου του Φαλακρού ουσιαστικά έχει τελειώσει, και θα πρέπει να στραφούμε σε άλλες μορφές», υποστηρίζει. Για το λόγο αυτό, επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο του αγροτουρισμού στη Δράμα, ξεκίνησαν πριν από τέσσερα χρόνια και δημιούργησαν το πρώτο Δίκτυο Αγροτουρισμού στην περιοχή. Ο λόγος για το Δίκτυο Έκσταση.

Του Θανάση Πολυμένη

Η κα Νίκη Δισλία, πρόεδρος σήμερα της Ένωσης Αγροτουρισμού Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και γραμματέας και υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων του Δικτύου Έκσταση, επικεντρώνεται στον αγροτουρισμό και στη δημιουργία δικτύωσης των επιχειρηματιών του χώρου, ως τη μόνη λύση για να υπάρξει μέλλον στις αγροτουριστικές επιχειρήσεις, αλλά και ως μια μορφή εναλλακτικού τουρισμού, στον ορεινό κυρίως όγκο.

Το Δίκτυο Έκσταση
Το Δίκτυο Έκσταση δημιουργήθηκε στη Δράμα πριν από 4 χρόνια. «Είχαμε στο νου μας ότι δεν μπορεί να υπάρξει μεμονωμένη επιχείρηση και μάλιστα σε ένα απομονωμένο νομό όπως είναι η Δράμα, η οποία να θέλει να υπάρξει μέσα σ’ αυτή την περιρρέουσα ατμόσφαιρα», μας λέει η κα Δισλία. «Επειδή όμως δεν μπορούμε να περιμένουμε από κανέναν και τίποτα, κυρίως από την ίδια την πολιτεία και τις δομές της, αποφασίσαμε να δράσουμε μόνοι μας».
«Έτσι μάθαμε να λειτουργούμε μόνοι μας, να δημιουργούμε δηλαδή το περιβάλλον μέσα στο οποίο θέλουμε να υπάρξουμε. Για το λόγο αυτό αποφασίσαμε να ενωθούμε 20 επιχειρηματίες του ορεινού όγκου που οι επιχειρήσεις μας διασπείρονται από το Παρανέστι μέχρι το Παγονέρι και ό,τι υπάρχει ενδιάμεσα να είναι μαζί μας, και να κάνουμε μια Ένωση, ένα Δίκτυο.
Σκοπός του Δικτύου είναι: 1) Να δώσει δύναμη και φωνή διεκδίκησης στην ομάδα. 2) Να μπορέσουμε να πετύχουμε καλύτερες τιμές στα προϊόντα που θέλουμε να αγοράσουμε. 3) Σε επίπεδο προβολής, να μπορέσουμε να μειώσουμε το κόστος και να προβάλουμε όσο πιο οργανωμένα μπορούμε το νομό».

Η ταυτότητα της περιοχής
Η συνέχεια ήταν να δημιουργηθεί μια ταυτότητα για την περιοχή. Και σ’ αυτό βρήκαν σημαντική βοήθεια από την ερευνητική ομάδα Ίρις του Πανεπιστημίου Αιγαίου, η οποία υιοθέτησε το Δίκτυο υπό την προστασία της και τη δημιουργία του Δικτύου και εξέφρασε την άποψη ότι, η περιοχή θα πρέπει να έχει μια «μη ανταλλάξιμη ταυτότητα». Και αυτή η μη ανταλλάξιμη ταυτότητα ήταν ο Διόνυσος. Από εκεί βγήκε και το όνομα «Έκσταση», που έγινε πλέον η μη ανταλλάξιμη ταυτότητα με σύμβολο το κεφάλι του Διόνυσου.
«Από εκεί και μετά αρχίσαμε να ακολουθούμε τη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Δράμας σε όλες τις τουριστικές εκθέσεις στην Ελλάδα. Πήγαμε παντού», μας λέει η κα Δισλία: «Τώρα πλέον έχουμε άποψη, για το πού πρέπει να πάμε και που δεν πρέπει να πάμε. Αυτό το έχουμε κατακτήσει εδώ και τρία χρόνια, συμμετέχοντας και όχι απέχοντας».

«Η Δράμα πουλάει»
«Το συμπέρασμα όλων αυτών των χρόνων, είναι ότι η Δράμα πουλάει…», επισημαίνει η κα Δισλία και συνεχίζει: «Η Δράμα πουλάει! Τη Δράμα την αρέσουν πολλοί και η Δράμα πουλάει! Σε όλες τις εποχές. Απλώς αυτή την εποχή ακολουθούμε την περιρρέουσα ατμόσφαιρα που υπάρχει σε όλη την Ελλάδα, την κρίση».
«Το χειρότερο που κάνουμε εμείς οι Δραμινοί, είναι να απαξιώνουμε τη Δράμα. Μου φαίνεται αδιανόητο, πώς μπορεί ένας επιχειρηματίας, που έχει επενδύσει εδώ την ψυχή του ολόκληρη. Γιατί είναι χρήματα τα οποία δεν τα είχαμε, είναι από το υστέρημά μας, είναι χρήματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από αλλού. Πώς είναι δυνατόν να επενδύεις σε έναν τόπο που δεν πιστεύεις! Μου φαίνεται αδιανόητο αυτό. Κι ας μην ξεχνάμε ότι η Δράμα είναι εξαιρετικός τόπος. Από άποψη ομορφιάς, από άποψη αναπτυξιακών δυνατοτήτων, από την άποψη του ανθρώπινου παράγοντα, ένας εξαιρετικός τόπος. Το είδαμε παντού. Η Δράμα πουλάει παντού. Είτε πρόκειται για την Κρήτη, για την Κύπρο, για το εξωτερικό. Το μόνο που χρειάζεται είναι, εμείς οι ίδιοι οι επιχειρηματίες να οργανωθούμε με τέτοιο τρόπο, ώστε να βγάλουμε στην επιφάνεια ένα πακέτο που να είναι ελκυστικό για τους επισκέπτες μας. Αυτό δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα».
Οι αγροτουριστικές επιχειρήσεις που δημιουργήθηκαν στη Δράμα, έγιναν μέσω του τελευταίου προγράμματος Linder και ΟΠΑΧ και έγιναν με μεγάλη σχολαστικότητα. Οι ξενώνες και τα εστιατόρια που δημιουργήθηκαν στην ορεινή περιοχή του νομού Δράμας, είναι από τα καλύτερα, ίσως ακόμα και στην Ελλάδα. «Κάθε τι που έχει γίνει με αυτά τα προγράμματα είναι κόσμημα. Είτε πάτε στον Βώλακα, είτε στο Παρανέστι, είτε στον Γρανίτη, στους Ταξιάρχες, στο Λιβαδερό βλέπεις κοσμήματα», τονίζει η κα Δισλία.

Περιήγηση στην ευρύτερη περιοχή
«Αυτό που πρέπει να οργανώσουμε πάρα πολύ καλά, είναι ο ελεύθερος χρόνος. Έχουμε κάνει μια δουλειά γύρω από αυτά. Να δώσουμε τη δυνατότητα στον επισκέπτη να κάνει και άλλα πράγματα. Να μην μείνει μόνο στο ξενοδοχείο, αλλά να γυρίσει στην περιοχή», επισημαίνει.
«Όμως δεν μπορώ να ακούω γκρίνια, δεν μπορώ να ακούω μιζέρια ότι δεν θα γίνει τίποτα. Όλα μπορούν να γίνουν, φτάνει να το θέλουμε. Δεν μπορούμε να καθόμαστε και να κλαίμε για το χιονοδρομικό κέντρο Φαλακρού, το οποίο είχε ημερομηνία λήξεως και όλοι το ξέραμε αυτό. Αν δεν μας σταματούσε το διοικητικό κομμάτι, θα μας σταματούμε το γεγονός ότι δεν έχουμε χιόνι. Όλη αυτή η επενδυτική σκέψη για το Βώλακα που στήθηκε με βάση το Φαλακρό, ήταν λάθος. Όμως δεν μπορούμε τώρα να πετάξουμε επιχειρήσεις και επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ. Θα πρέπει να αξιοποιήσουμε διαφορετικά αυτά που ήδη έχουμε».

Εναλλακτικότητα και 4 εποχές
«Για να μπορούμε να μιλάμε, διαβάζουμε κι εμείς τις μελέτες, τη δουλειά που έχει γίνει πριν από μας από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Δράμας και τις μελέτες που έχουμε στα χέρια μας από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Δεν έχουμε κάτι άλλο στα χέρια μας για να μπορούμε να μιλάμε», λέει η κα Δισλία.
«Και οι μελέτες αυτές μιλάνε για ένα βοτανικό παράδεισο των Βαλκανίων, μιλάνε για τη δυνατότητα περιήγησης, μιλάνε για τα χωριά που είναι γύρω από το Φαλακρό και που έχουν μια έντονη πολιτιστική ταυτότητα. Αν μπορέσουμε και ενοποιήσουμε όλο αυτό το προϊόν και το παρουσιάσουμε με την ιδιαιτερότητα και την εναλλακτικότητά του, νομίζω ότι θα έχουμε μεγάλες δυνατότητες. Απλώς έχουμε μάθει να γκρινιάζουμε ασκόπως και πάντα να επιλέγουμε τον εύκολο δρόμο. Ε, όχι! Αυτά τελείωσαν. Το χιονοδρομικό τέλος! Άντε το πολύ να λειτουργήσει ένα – δυο χρόνια. Ήρθε ο καιρός να πάρουμε εμείς οι ίδιοι οι επιχειρηματίες την κατάσταση στα χέρια μας».
Ρωτήσαμε την κα Νίκη Δισλία, αν μπορεί ο εναλλακτικός αγροτουρισμός να λειτουργήσει όλες τις εποχές του χρόνου και η απάντησή της είναι θετική:
«Μέχρι τώρα μιλούσαμε μόνο για τον χειμώνα, εξαιτίας και του χιονοδρομικού. Όμως, από την άλλη πλευρά, έχουμε το Παρανέστι, το οποίο έχει τουρισμό όλο το χρόνο, γιατί δεν εξαρτάται από τίποτα, γιατί εκεί  πουλάνε άλλα πράγματα. Άρα λοιπόν όταν μιλάμε για ένα ενοποιημένο πακέτο της Δράμας, θεωρώ ότι πρέπει να το πουλήσουμε για όλες τις εποχές, συνδυάζοντας τα πάντα. Και για να μην λέμε πράγματα και ακούγονται και λίγο περίεργα: φυσικά και έχει θάλασσα η Δράμα. Είναι 20 λεπτά μακριά από τη θάλασσα! Νομίζω πάρα πολύ καλά μπορούμε να δουλέψουμε και με τη Θάσο και με την Καβάλα εναλλακτικά. Και αυτό που κάνει ήδη το Παρανέστι, ότι κάποιοι άνθρωποι μοιράζουν τις διακοπές τους ανάμεσα στη θάλασσα και στο βουνό για το καλοκαίρι. Απλώς πρέπει να δημιουργήσουμε τέτοιου είδους προτάσεις οι οποίες να είναι ελκυστικές. Να έχουμε κάτι να τους προτείνουμε».

Περιφέρεια και δικτύωση
«Τώρα με την νέα μορφή της Περιφέρειας, νομίζω ότι θα πάμε καλύτερα. Ακούω κάποιες φωνές κινδυνολογίας, που λένε, τι θα γίνει με τη Δράμα, με την Ξάνθη, με την Καβάλα. Εγώ θεωρώ ότι όταν μια περιοχή έχει ταυτότητα, δεν μπορεί αν φοβάται τίποτα. Αντίθετα. Η συνένωση περιοχών με έντονη ταυτότητα, νομίζω ότι μπορεί να δώσει κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Εμείς ήδη είμαστε έτοιμοι γι’ αυτό. Έχουμε οργανωθεί και ανοίξαμε λίγο το Δίκτυό μας προς την Περιφέρεια.
Δημιουργήσαμε την Ένωση Αγροτουρισμού Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Δηλαδή βλέπουμε πλέον την Περιφέρεια ως ένα ενιαίο τουριστικό πακέτο. Αυτό απευθύνεται σε επισκέπτες του εξωτερικού κυρίως, αλλά και για τους Έλληνες. Μπορούμε να τους δώσουμε ένα οργανωμένο πακέτο, που να ξεκινάει από τη Δράμα και να καταλήγει στην Αλεξανδρούπολη. Με περιήγηση. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε τώρα και αυτό οργανώνουμε. Ακόμα δεν είναι έτοιμο. Έχουμε βάλει κάτω τις σκέψεις μας και το δουλεύουμε.
Το πακέτο αυτό θα περιλαμβάνει διαμονή, διατροφή και περιηγήσεις. Θα μπορούμε να δώσουμε ένα πακέτο πέντε ημερών, τρεις μέρες στη Δράμα και δύο στην Αλεξανδρούπολη για παράδειγμα. Στο μεταξύ θα κάνει τη διαδρομή όλης της περιοχής με περιηγήσεις σε όλη την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, σε επιχειρήσεις που θα ανήκουν στο Δίκτυό μας. Τώρα, τους επισκέπτες που έρχονται στις επιχειρήσεις του Δικτύου μας, τους κάνουμε περιήγηση σε όλο το νομό. Σήμερα τρώνε στο Παγονέρι και αύριο θα είναι στο Παρανέστι. Κάποιος που έρχεται στο Παγονέρι για φαγητό, του έχουμε οργανώσει ήδη όλη του την εβδομάδα. Τον στέλνουμε να κάνει κανό στο Νέστο, να δει τα αρπακτικά πουλιά, να ψωνίσει από τον Συνεταιρισμό Γυναικών Κοκκινογείων, και σήμερα μπορεί να μείνει στο Βώλακα και την επόμενη φορά που θα έρθει μπορεί να μείνει στο Παρανέστι. Αυτό το εφαρμόζουμε ήδη και ο κόσμος το έχει αποδεχτεί με μεγάλη χαρά. Και είναι κάτι που λειτουργεί αποδοτικά για όλους μας. Σκεφτείτε λοιπόν κάτι παρόμοιο σε επίπεδο Περιφέρειας, το οποίο μπορεί να λειτουργήσει αρκετά καλά.

Το agrinet και το ΑΓΡΟΞΕΝΙΑ
«Έχουμε ένα πολύ καλό Δίκτυο στην Αλεξανδρούπολη, το agrinet. Στο οποίο οι άνθρωποι έχουν δουλέψει πάρα πολύ. Και ήταν έτοιμοι να έρθουν μαζί μας όπως και έγινε. Και μάλιστα με πολύ καλή διάθεση. Από την Καβάλα και την Ξάνθη επίσης υπήρξαν επιχειρηματίες που ήρθαν και αυτοί μαζί μας στο Δίκτυο. Εκεί όπου υπάρχει μια δύναμη πολλών ανθρώπων, έρχονται και άλλοι. Η εμπειρία η δική μας μιλάει για Δίκτυο. Χωρίς δίκτυο δεν μπορεί να υπάρξει τίποτα. Το μέλλον στον τουρισμό είναι πλέον το Δίκτυο. Τι μπορεί να κάνει μόνος του ένας επιχειρηματίες στον τουρισμό πάνω στο Παγονέρι, όταν ουσιαστικά είναι απομονωμένος; Τίποτα απολύτως! Μόνο μέσω του Δικτύου μπορεί να δουλέψει.
Ξεκινήσαμε 18 επιχειρηματίες στη Δράμα και κάναμε το δικό μας Δίκτυο και πήγαμε στους 20. Αυτή τη στιγμή σε όλη την Περιφέρεια φτάσαμε στους 50. Και ετοιμαζόμαστε τώρα να ενωθούμε όλοι μαζί στο ΑΓΡΟΞΕΝΙΑ, το οποίο είναι το πανελλαδικό δίκτυο που έχουμε δημιουργήσει, μονάδων αγροτουρισμού. Θα μπορούμε να έχουμε τη δυνατότητα να δικτυώσουμε τη Δράμα με την Κρήτη για παράδειγμα. Τι πιο εξαιρετικό. Και αυτό σχεδόν ήδη γίνεται. Πριν από μερικές ημέρες μας κάλεσαν και βρεθήκαμε στην Κρήτη ως εναλλακτική πρόταση στον τουρισμό. Μας άκουσαν με μεγάλο ενδιαφέρον. Αυτοί έχουν χιλιάδες επισκέπτες. Εμείς έχουμε την οργάνωση και περιμένουμε τους ανθρώπους. Και θα πρέπει να τους βρούμε εμείς, χωρίς να περιμένουμε από την πολιτεία και την Περιφέρεια. Και όσο πιο πολλοί γίνουμε τόσο περισσότερη δύναμη θα έχουμε.  Μας φτάνει αυτοί που θα είναι μαζί μας, να μην απαξιώνουν τη Δράμα και να την αγαπάνε».