Δευτέρα, 14 Φεβρουαρίου 2011

Αλλαγές στην εκπαίδευση… στο «πατρόν» της κρίσης!

Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΧΡ. ΚΑΤΣΙΚΑΣ ΣΤΗ ΔΡΑΜΑ ΚΑΛΕΣΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗ ΔΡΑΜΑ
Αλλαγές στην εκπαίδευση… στο «πατρόν» της κρίσης!



ΚΑΛΕΣΜΕΝΟΣ από την «Αυτόνομη Εκπαιδευτική παρέμβαση» και την «Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών Ν. Δράμας», ο εκπαιδευτικός – ερευνητής κ. Χρήστος Κάτσικας βρέθηκε στη Δράμα το βράδυ της περασμένης Παρασκευής 11 Φεβρουαρίου. Ο κ. Κάτσικος, μίλησε στη μικρή αίθουσα του Δημοτικού Ωδείου Δράμας μπροστά σε εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με θέμα τις «αλλαγές την εκπαίδευση… στο «πατρόν» της κρίσης».

Του Θανάση Πολυμένη

Ο κ. Κάτσικας μίλησε για όλα. Μίλησε για τις μεγάλες αλλαγές που ετοιμάζει το Υπουργείο Παιδείας, για τον «Καλλικράτη» στα μεγάλα σχολικά συγκροτήματα όπου πρόκειται να συγχωνευθούν μικρά και μεγάλα σχολικά συγκροτήματα, με ανυπολόγιστη ζημιά τόσο στο εκπαιδευτικό σύστημα, όσο και στους μαθητές, στη διαδικασία της μάθησης και τους εκπαιδευτικούς. Ο κ. Χρήστος Κάτσικας, μίλησε στον «Π.Τ.» και απάντησε στις ερωτήσεις που του θέσαμε.

Η συζήτησή μας με τον κ. Κάτσικα, ξεκίνησε από το θέμα των συγχωνεύσεων στις σχολικές μονάδες που σχεδιάζει να κάνει το Υπ. Παιδείας, για το οποίο σημείωσε:

Το Υπ. Παιδείας υπολογίζει ότι από το 2010 μέχρι το 2013 θα φύγουν από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, περίπου 45.000 δάσκαλοι και καθηγητές στη σύνταξη. Ήδη έχουν φύγει 11.500. Με βάσει όσα έχει υπογράψει με το ΔΝΤ, πρέπει να διορίσει το 1/5, δηλαδή 9.000 καθηγητές και δασκάλους. Άρα έχει 36.000 κενά που πρέπει να βρει τρόπο να τα καλύψει. Βρήκε λοιπόν έναν πολύ κακό τρόπο ο οποίος θα στοιχήσει κατ’ αρχήν στα παιδιά, στους γονείς και επίσης και στο εκπαιδευτικό προσωπικό, να κάνει συγχωνεύσεις σχολείων.
Να έχετε υπόψη ότι, σε κάθε συγχώνευση χάνονται τουλάχιστον το 20% των οργανικών θέσεων, αλλά το κυριότερο ζήτημα είναι ότι θα εξαναγκάσει παιδιά από τα αστικά κέντρα να χάσουν το σχολείο της γειτονιάς τους και επίσης θα εξαναγκάσει πολύ περισσότερο παιδιά από την περιφέρεια της χώρας να κάνουν πάρα πολλά χιλιόμετρα για να βρουν σχολείο με ό,τι αυτό σημαίνει για τη μάθησή τους. Αυτό είναι το ένα ζήτημα.

Για να κάνουμε λίγο και τον συνήγορο του διαβόλου κ. Κάτσικα. Δεν βοηθάει τους μαθητές κάποιων απομακρυσμένων σχολείων όπου φοιτούν πολύ λίγοι μαθητές. Δεν θα βοηθηθούν αυτά τα παιδιά αν πάνε σε ένα μεγαλύτερο σχολείο;

Εάν ήταν μία περίπτωση των συγχωνεύσεων σχολείων που γίνονται κάθε χρόνο ακριβώς για να μπορούν τα παιδιά να βρίσκονται με περισσότερους συμμαθητές τους και να γίνεται καλύτερα το μάθημα, δεν θα υπήρχε καμιά αντίρρηση. Αλλά δεν πρόκειται περί αυτού. Πρόκειται για ένα δίκτυο συγχωνεύσεων που αφορά μέσα στην τριετία, περισσότερα από 500 σχολεία της περιφέρειας, σχολεία στα οποία το παιδί, με βάσει τα κριτήρια του Υπ. Παιδείας θα πρέπει να πηγαίνει μιάμιση ώρα την εβδομάδα απόσταση. Αν πάρουμε υπόψη ότι αυτή τη στιγμή στη Θεσσαλονίκη, πρόσφατο παράδειγμα, 11.500 παιδιά τις προηγούμενες μέρες έχασαν το σχολείο τους γιατί το κράτος δεν είχε να πληρώσει τα μεταφορικά, καταλαβαίνουμε ότι ακόμα και το κόστος της επικοινωνίας αυτών των παιδιών με τα σχολεία, μπορεί να μετακυλιστεί στην τσέπη των γονιών.
Το βασικό πρόβλημα είναι, όταν ένα παιδί αναγκάζεται να φύγει από το σπίτι του και να κάνει τρία τέταρτα της ώρας να πάει και άλλο τόσο να γυρίσει κι άλλη μια ώρα να περιμένει, καταλαβαίνετε πια είναι η περιπέτεια της μάθησης.

Το Υπ. Παιδείας κ.Κάτσικα, έχει κάνει καμιά καταγραφή πόσα σχολεία είναι σε όλη τη χώρα που πρόκειται να συγχωνευθούν;

Έχει κάνει μια περιγραφή. Η περιγραφή λέει, όπου υπάρχουν συγκροτήματα σχολείων εκεί θα γίνει συγχώνευση, ή προτείνει να γίνει συγχώνευση, όπου υπάρχουν σχολεία στα οποία το παιδί μπορεί να μετακινηθεί μέχρι 45 λεπτά εκεί μπορεί να γίνει συγχώνευση, όπου υπάρχουν μικρά σχολεία μπορεί να γίνει συγχώνευση. Δεν υπάρχει κανένας παιδαγωγικός λόγος. Βεβαίως, δεν μιλάμε για σχολεία που έχουν 10, 20 ή 30 μαθητές. Εδώ το Υπουργείο έχει στοχεύσει σχολεία τα οποία είναι βιώσιμα, με 100 και 120 μαθητές σε μεγάλες πόλεις και θέλει να κάνει μεγάλα συγκροτήματα, ακριβώς γιατί με αυτόν τον τρόπο μπορεί να περικοπές όσον αφορά στον πληθυσμό των μονίμων καθηγητών. Αυτή είναι η κύρια στόχευση.

Ουσιαστικά καταργεί και την τάξη με τον ιδανικό αριθμό μαθητών που είναι τα 20 άτομα, κ. Κάτσικα.

Αυτό είναι το ζήτημα που είναι και το κύριο. Όταν μιλάει για συγχωνεύσεις το Υπουργείο, μιλάει για 30 μαθητές ανά τμήμα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στην πρωτοβάθμια 25 ανά τμήμα. Πρέπει να ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι μας γυρίζει αρκετά χρόνια πίσω γιατί τα τελευταία χρόνια λειτουργούσαμε με τμήματα μέχρι 25 μαθητές και θα έλεγα ότι το 2011 θα έπρεπε να έχουμε φτάσει σε ένα επίπεδο, η τάξη να μην έχει περισσότερους από 20 μαθητές. Αυτό είναι και το αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας, έτσι ώστε να μπορεί ο μαθητής, σε καλύτερη σχέση με τον δάσκαλο, να μπορέσει να περάσει αυτή τη μεγάλη πορεία που λέγεται σχέση με την γνώση.

Οι αλλαγές στο λύκειο
Αναφερόμενος στις αλλαγές που ετοιμάζει το Υπουργείο Παιδείας για το Λύκειο, ο κ. Κάτσικας επισήμανε:
Υπάρχουν μια σειρά αναγγελίες για αλλαγές στο λύκειο. Η πρώτη αλλαγή έχει να κάνει με το σύστημα των εξετάσεων. Το Υπ. Παιδείας κατηγορεί το παρόν σύστημα το οποίο έχει σοβαρά προβλήματα, αλλά είναι το ίδιο που το εγκαινίασε το 1998 και μιλάει για ένα άλλο σύστημα, όπου: ο μαθητής, στην πρώτη, δευτέρα και τρίτη λυκείου, θα δίνει ένα είδος εσωτερικών εξετάσεων, μόλις τελειώνει το λύκειο θα δίνει άλλες εξετάσεις, δεν θα πηγαίνει σε τμήμα, θα πηγαίνει σε σχολή, όπου μέσα στη σχολή θα δίνει καινούριες εξετάσεις για να μπορεί να πάει ή ιατρική ή νοσηλευτική.
Το ερώτημα είναι το εξής: με αυτόν τον τρόπο θα λιγοστέψουν ή θα πληθύνουν τα φροντιστήρια; Με αυτόν τον τρόπο θα μαθαίνει το παιδί γράμματα, καλύτερα ή δεν θα μαθαίνει καλύτερα; Η εμπειρία λέει ότι, όπου οι εξετάσεις μπαίνουν με πολλαπλό τρόπο, τότε έρχονται οι εργολάβοι των εξετάσεων, δηλαδή τα φροντιστήρια, να επέμβουν και μάλιστα τώρα θα κάνουν και αποικίες και στο πανεπιστήμιο. Δηλαδή θα έχουμε φροντιστήρια και στο πρώτο πανεπιστημιακό έτος. Πέρα από το γεγονός ότι υπάρχει μεγάλο ερωτηματικό στο πρώτο πανεπιστημιακό έτος με ποιον τρόπο και ποιοι καθηγητές θα ορίζουν ένα παιδί, αν θα πρέπει να πάει στην άλφα σχολή ή στη βήτα! Εκεί υπάρχει ένα μεγάλο ερωτηματικό και μια μεγάλη ένσταση της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Σχετικά με τις απεργιακές κινητοποιήσεις
Όσον αφορά τις απεργιακές κινητοποιήσεις για τις 22 και 23 Φεβρουαρίου, ο κ. Κάτσικας αναφέρθηκε στα αιτήματα των εκπαιδευτικών:
Και η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ έχουν προκηρύξει για τις 22 και 23 Φεβρουαρίου απεργία, είναι απεργία η οποία έχει τα εξής βασικά αιτήματα: το πρώτο αίτημα αφορά κατ’ αρχήν να μην γίνουν οι συγχωνεύσεις και να μην αυξηθούν τα παιδιά μέσα στην τάξη, ένα δεύτερο αίτημα είναι να μην γίνουν και άλλες περικοπές που προβλέπει το ενιαίο μισθολόγιο στους μισθούς των δασκάλων και των καθηγητών και ένα τρίτο βασικό αίτημα, είναι να φέρει πίσω το Υπουργείο πάλι, όλα εκείνα τα ενισχυτικά μέτρα που έκοψε για τους μαθητές, που είναι: η πρόσθετη διδακτική στήριξη, τα αθλητικά τμήματα, που είναι ο αθλητισμός που είχαν τα σχολικά πρωταθλήματα και που είναι όλα αυτά τα μέτρα τα οποία τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα από το 2009 και μετά έχουν πάει στο περιθώριο και έχουν δυσκολέψει πάρα πολύ την εκπαιδευτική κοινότητα.