Παρασκευή, 2 Μαΐου 2014

ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΠΑΛΙΟΥ ΚΑΠΝΟΜΑΓΑΖΟΥ ΣΕ ΑΙΘΟΥΣΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ

Κέντρο Προσφυγικής Μνήμης Δοξάτου στον Άγιο Αθανάσιο

Έργο καινοτόμο με τεχνολογίες πολυμέσων, ολογραφικές αναπαραστάσεις, επαυξημένη πραγματικότητα, διαδραστική επιτραπέζια προβολή κ.ά.



Του Θανάση Πολυμένη

ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ καπναποθήκη στον Άγιο Αθανάσιο του Δήμου Δοξάτου, μετατρέπεται μετά από μια επιτυχημένη παρέμβαση, σε Κέντρο Προσφυγικής Μνήμης, αίθουσα εκδηλώσεων, προβολών, χορευτικών και θεατρικών παραστάσεων, για εκθέσεις φωτογραφίας και άλλα.
            Η αλήθεια είναι ότι έγινε μια πάρα πολύ καλή δουλειά. Η παλιά καπναποθήκη στον Άγιο Αθανάσιο, στην αυλή του Πολιτιστικού Συλλόγου «Βοϊράνη», αναπαλαιώθηκε μέσω χρηματοδότησης με πρόγραμμα ΕΣΠΑ και μετατράπηκε σε Κέντρο Προσφυγικής Μνήμης Δοξάτου. Ο πάνω όροφος έγινε μια αμφιθεατρική αίθουσα με σκηνή, ενώ υπάρχουν ακόμα και καμαρίνια.

            Στον κάτω όροφο, το Κέντρο Προσφυγικής Μνήμης του Δήμου Δοξάτου, όπου μέσα από πρωτότυπες καινοτόμες ηλεκτρονικές εφαρμογές, μπορεί ο επισκέπτης να περιηγηθεί στην ιστορία της περιοχής. Καινοτόμες τεχνολογίες πολυμέσων, ολογραφικές αναπαραστάσεις μορφών, επαυξημένη πραγματικότητα, διαδραστική επιτραπέζια προβολή, εκπαιδευτικές εφαρμογές με τη μορφή διαδραστικών κόμικς και πανοραμικές απεικονίσεις χώρων και αντικειμένων, προσφέρουν στους επισκέπτες όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, τόσο για την ιστορία του τόπου από το 4.000 π.Χ. μέχρι σήμερα, αλλά και στοιχεία γύρω από την προσφυγιά, τις Θρακιώτικες, Ποντιακές και Μικρασιατικές στολές και άλλα.
            Τα εγκαίνια έγιναν το βράδυ του Σαββάτου 26 Απριλίου και παρέστησαν, ο περιφερειάρχης Αν. Μακεδονίας-Θράκης κ. Άρης Γιαννακίδης, ο δήμαρχος Δοξάτου κ. Τάσος Χατζηλαζάρου, δημοτικοί σύμβουλοι του Δήμου Δοξάτου, περιφερειακοί σύμβουλοι καθώς και πολλοί υποψήφιοι.

«Σημαντικό έργο»
            Μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο» ο περιφερειάρχης Αν. Μακεδονίας – Θράκης κ. Γιαννακίδης, τόνισε ότι πρόκειται για «ένα πολύ σημαντικό έργο. Είναι η ιστορία της περιοχής. Μου είχε τεθεί πριν από δύο χρόνια και είχα δεσμευτεί να το υλοποιήσουμε. Είναι ένα έργο ιστορικής μνήμης, όπου θα περικλείει την αναφορά την ιστορική, την πολιτισμική της ευρύτερης περιοχής και θέλω να δηλώσω για άλλη μια φορά, οτιδήποτε έργο αφορά την περιφερειακή ενότητα της Δράμας έχει την προσυπογραφή του περιφερειάρχη της Αν. Μακεδονίας και Θράκης, μικρό ή μεγάλο. Προσπαθούμε να αναπληρώσουμε ένα διαχρονικό αναπτυξιακό έλλειμμα της περιοχής. Είμαστε εδώ και θα είμαστε και τα επόμενα χρόνια, να ταυτοποιήσουμε την θεσμική μας παρουσία με μεγάλα έργα, που θα δώσουν μια άλλη προοπτική στην Δράμα.»

Καινοτόμες εφαρμογές
            Για τις πραγματικά καινοτόμες εφαρμογές, μίλησε στον «Πρωινό Τύπο» ο κ. Νίκος Πάχτας, της εταιρείας Digital Innovations, η οποία ανέλαβε το έργο της μετάδοσης των πληροφοριών αυτών ηλεκτρονικά εντός του χώρου.
«Αυτό το οποίο έχουμε κάνει για το Κέντρο Προσφυγικής Μνήμης στον Άγιο Αθανάσιο, είναι μια σειρά από καινοτόμες εφαρμογές, θέλοντας να κάνουμε την γνώση ποιο ευχάριστη και πιο εύκολα προσεγγίσιμη από τους νέους ανθρώπους. Συνδυάζουμε τεχνολογίες πολυμέσων, επαυξημένης προσωπικότητας, ολογραφικών προβολών και διαδραστικών κόμικς.
Αρχίζοντας από το τελευταίο. Επειδή είναι αρκετή πικρή η ιστορία των προσφύγων, πολλές φορές και οι ίδιοι οι πρόσφυγες δεν θέλουν να τα πουν, αλλά εμείς πρέπει να δώσουμε την γνώση αυτή, κυρίως στους νέους ανθρώπους, στα παιδιά, στους μαθητές των σχολείων, δημιουργήσαμε σε μορφή κόμικ την ιστορία δύο αδελφών. Από την Δημήτρη και την Φωτεινή, οι οποίοι χωρίζονται στην προκυμαία της Σμύρνης, ο Δημήτρης φτάνει στον Πειραιά, προσπαθεί να επιβιώσει ενώ παράλληλα ψάχνει για την αδελφή του, την οποία κάποια στιγμή την βρίσκει να είναι στο Καλαμπάκι Δράμας.
            Και το παιδί, βλέποντας την ιστορία αυτή, απαντάει σε μία σειρά από ερωτήσεις καθορίζοντας την εξέλιξη της ιστορίας. Αν θα καταφέρει να βοηθήσει τον Δημήτρη να φτάσει στη Φωτεινή, ή αν θα βρεθεί σε διάφορα αδιέξοδα τα οποία δεν οδηγούν πουθενά.
            Στη συνέχεια, έχουμε κάνει φωτογράφηση 360 μοιρών από 21 παραδοσιακές στολές σε πολύ υψηλή ανάλυση, οι οποίες οι περισσότερες ανήκαν στον Πολιτιστικό Σύλλογο του Αγίου Αθανασίου. Τις φωτογραφήσαμε σε 360 μοίρες, από 24 διαφορετικές γωνίες, έτσι ώστε τώρα να μπορεί κάποιος να δει μια στολή θρακιώτικη, ποντιακή, μικρασιάτικη σε λεπτομέρεια που να φαίνεται και η φάντρα στο κέντημα, από οποιαδήποτε γωνία θέλει. Και φυσικά παρέχουμε και μια σειρά από πληροφοριακά στοιχεία για τη σημασία που έχει κάθε στολή. Για τα υλικά της, τα μέρη της και μερικές φορές και τα κρυφά νοήματα που έχει. Σε κάποιες στολές της Θράκης για παράδειγμα, κάτω στον ποδόγυρο από το φουστάνι, ήταν κεντημένα σύμβολα ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση και το επάγγελμα που έκανε ο πατέρας της κοπέλας που το φορούσε.
Υπάρχει ένας μεγάλος πλούτος γνώσεων στις παραδοσιακές φορεσιές που δυστυχώς τον ξέρουν μονάχα οι ειδικοί. Ας ελπίσουμε ότι με τον τρόπο αυτόν, να μπορέσουμε να ανοίξουμε αυτή την γνώση προς τα έξω.
Μια άλλη εφαρμογή, είναι η επαυξημένη πραγματικότητα. Έχουμε δώσει τη δυνατότητα σε κάποιον που θα στέκεται μπροστά από την οθόνη αφής, να κρατάει απλά κάποιες κάρτες στα χέρια του, και το είδωλό του στην οθόνη να φορά μια στολή που αντιστοιχεί στις κάρτες αυτές. Έτσι ώστε να μπορεί να δει τον εαυτό του ντυμένο ως Θρακιώτης, ως Πόντιος της Τραπεζούντας, όλες τις επιλογές τις οποίες έχουμε.
Και φυσικά, έχουμε μια εφαρμογή η οποία απευθύνεται στις 3 σφαγές που έχουν γίνει στο Δοξάτο. Μετά από επιστημονική τεκμηρίωση που έγινε από τον κ. Βασίλη Ριτζαλέο, προκειμένου να μπορέσουμε να εξηγήσουμε για ποιους λόγους έγιναν αυτές οι σφαγές, τι δημιουργούσε την αντιπαλότητα ανάμεσα στον τοπικό ελληνικό πληθυσμό και τους Βούλγαρους κατακτητές, έτσι ώστε σε ένα διάστημα λιγότερο από 30 χρόνια, το χωριό αυτό να καταστραφεί τρεις φορές. Είτε όσον αφορά την υποδομή του, να πυρποληθεί, είτε σε ότι αφορά το ανθρώπινο δυναμικό του. Να εκτελεστούν οι περισσότεροι άνδρες κάτοικοι.

Και μια τελευταία εφαρμογή έχει να κάνει γενικά με την ιστορία της περιοχής, από την πρώτη κατοίκηση στους Προϊστορικούς χρόνους. Παίρνουμε μια time line, μια γραμμή που δείχνει την ιστορία σαν εξέλιξη στο χρόνο. Ξεκινούμε από το 4000 π.Χ. που βρέθηκαν κάποια πρώτα κτερίσματα και φτάνουμε μέχρι τις αρχές του 18ου αιώνα, εξετάζοντας κάθε ιστορική περίοδο με μικρά σύντομα κείμενα και κάποιες φωτογραφίες για κινείται το ενδιαφέρον. Και όλα αυτά φυσικά, όχι σαν κάτι που απλώς το παρακολουθείς, αλλά σαν κάτι που το εξερευνάς ο ίδιος με το άγγιγμα του χεριού σου.»