Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2010

Η περίεργη δημοκρατία του Τσάβες


ΕΓΡΑΦΕ Ο Χένρυ Ντέιβιντ Θορώ το 1849 στο πρωτοεκδοθέν τότε κείμενο με τον τίτλο: «Πολιτική ανυπακοή»: [Εγώ υιοθετώ ολόψυχα τη ρήση: «Καλύτερη κυβέρνηση είναι αυτή που κυβερνά λιγότερο» (ρήση που αποδίδεται στον Τόμας Τζέφερσον, 3ο πρόεδρο των ΗΠΑ 1743-1826) – και θα επιθυμούσα να τη δω να εφαρμόζεται στην πράξη γρήγορα και συστηματικά. Διότι με την πραγμάτωσή της θα οδηγήσει σε αυτό που επίσης συνιστά πεποίθησή μου: «Καλύτερη κυβέρνηση είναι αυτή που δεν κυβερνά καθόλου» - και τέτοιου είδους κυβέρνηση θα έχουν οι άνθρωποι όταν θα είναι έτοιμοι προς τούτο. Η κυβέρνηση είναι, στην καλύτερη περίπτωση, λυσιτελής. Συνήθως, όμως, οι περισσότερες – ενίοτε δε όλες – οι κυβερνήσεις δεν είναι λυσιτελείς. (…) Ο μόνιμος στρατός δεν είναι παρά ο οπλισμένος βραχίονας της μόνιμης κυβέρνησης. Η ίδια η κυβέρνηση, η οποία δεν είναι παρά ένα μοντέλο το οποίο επέλεξαν οι άνθρωποι για την υλοποίηση της βούλησής τους, είναι εξίσου εύκολο να καταστεί όργανο κατάχρησης και φαλκίδευσης, πριν καν προλάβουν οι άνθρωποι να υλοποιήσουν μέσω αυτού τη βούλησή τους.]

Πολλές φορές, καλούμαι από τα πράγματα και τις καταστάσεις να απαντήσω στον εαυτό μου: ο εχθρός του εχθρού μου είναι φίλος μου; Θα έλεγα σχεδόν αμέσως, πως όχι, δεν είναι φίλος μου. Γιατί, αν σήμερα μοιάζει να είναι «φίλος μου» εφόσον είναι εχθρός του εχθρού μου, στο μέλλον θα μπορούσε να είναι και εχθρός δικός μου και «φίλος» του εχθρού μου! Η λογική της «ευκαιριακής φιλίας ή συμμαχίας», δεν με αγγίζει.

Σε μια τέτοια τακτική βρίσκεται για μένα ο Ούγκο Τσάβες, ο πρόεδρος της Βενεζουέλας. Έστελνε κάποτε, επί προεδρίας του Τζορτζ Μπους του νεότερου, τα βυτιοφόρα του στις ΗΠΑ και έδινε φθηνότερο πετρέλαιο σε φτωχούς Αμερικανούς. Ενώ άλλες φορές έχει χαρακτηριστεί για περίεργες «δημοκρατικές» μεθόδους, εξαιτίας του αντιαμερικανισμού του. Η αλήθεια είναι ότι όλοι τον χαιρόμαστε μ’ αυτά που λέει και πράττει εναντίον των ΗΠΑ! Ανεβάζοντας μ’ αυτόν τον τρόπο τον παγκόσμιο αντιαμερικανισμό στα ύψη! Όμως αυτό σημαίνει ότι ο Τσάβες είναι ένας δημοκρατικός ηγέτης με τη σημασία της λέξης; Στην εποχή μας, το δημοκρατικό πολίτευμα, είναι πολλές φορές κατ’ επίφαση. Εξαρτάται από το πώς κυβερνά ο ηγέτης ή το κόμμα και από τις ανοχές της εκάστοτε κοινωνίας και των πολιτών της.

Ο Ούγκο Τσάβες, είναι ο ηγέτης που μπορεί και ελέγχει πλήρως τα μέσα μαζικής ενημέρωσης στη χώρα του. Κατανοώ και έχω προσωπικά καταγγείλει πολλές φορές το ύπουλο παιχνίδι που παίζουν κάποιες φορές τα μεγάλα και ισχυρά μέσα μαζικής ενημέρωσης. Αυτό είναι ένα πρόβλημα. Από τη στιγμή όμως που υπάρχει ένας κανονισμός στη Βενεζουέλα, που υποχρεώνει το οποιοδήποτε μέσο ενημέρωσης, και δη τηλεοπτικό, να μεταδίδεις τις ομιλίες του προέδρου της χώρας, εδώ αλλάζουν τα πράγματα. Εδώ η όποια δημοκρατία πάει περίπατο. Ήδη έχεις καταργήσει τα δημοκρατικά δικαιώματα. Και το απλούστατο δικαίωμα, του να μην υποχρεώνομαι να ακούω την ομιλία σου και να έχω αντιπολιτευτική άποψη!

Έτσι λοιπόν, ο περίεργα δημοκράτης Ούγκο Τσάβες, έδωσε εντολή και έκλεισε το τηλεοπτικό κανάλι RCTV International πριν από λίγες εβδομάδες, καθώς αυτό αρνήθηκε να αναμεταδώσει ομιλία του, μαζί με άλλα πέντε μικρότερα τηλεοπτικά κανάλια!

Το εν λόγω τηλεοπτικό κανάλι αντιπολιτεύεται τον Ούγκο Τσάβες, και το 2007 του είχε αφαιρεθεί για πρώτη φορά η άδεια λειτουργίας του, οπότε και μετατράπηκε σε καλωδιακό και εξέπεμπε από το Μαϊάμι. Το επιχείρημα των αρχών ότι δεν πρόκειται για πολιτική αλλά για διοικητική κύρωση, δεν έπεισε τους φοιτητές που ξεχύθηκαν στους δρόμους. Αποτέλεσμα των συγκρούσεων με την αστυνομία, ο θάνατος ενός 15χρονου μαθητή και ενός 28χρονου φοιτητή.

Η ελευθερία του Τύπου στη Βενεζουέλα υπέστη ακόμα ένα πλήγμα. Το ίδιο πλήγμα υπόκεινται και άλλες ελευθερίες στη Βενεζουέλα, από έναν περίεργα δημοκρατικό αντιαμερικανό πρόεδρο. Άραγε, ο αντιαμερικανισμός του τον κάνει περισσότερο προοδευτικό και δημοκρατικό στα δικά μας μάτια;

Θ.Πολ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΓΡΑΨΕ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΣΟΥ