ΜΙΛΑ ΣΤΟΝ «Π.Τ.» Ο ΝΕΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΜΕ Ν. ΔΡΑΜΑΣ Γ.
ΣΑΛΠΙΣΤΗΣ
«Η ευθύνη μας είναι τεράστια και δεν πρέπει να την
αποποιηθούμε»
«Η ανατροπή των κοινωνικά άδικων πολιτικών δεν μπορεί να
γίνει με πολίτες θεατές από τον καναπέ»
Του Θανάση
Πολυμένη
ΝΕΟΣ πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ν. Δράμας, εκλέχθηκε στα τέλη του
Δεκεμβρίου του 2012, ο εκπαιδευτικός κ. Γιώργος Σαλπιστής. Ο κ. Σαλπιστής, είχε
κατεβεί στις εκλογές ως ανεξάρτητος μεμονωμένος υποψήφιος. Στα δύσκολα χρόνια
για την εκπαίδευση, την ώρα που τα κονδύλια για την Παιδεία μειώνονται
σημαντικά σε όλους τους τομείς, ο κ. Σαλπιστής, μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο»,
επισημαίνει ότι πάνω απ’ όλα υπάρχει ανάγκη, οι εκπαιδευτικοί να είναι ενωμένοι
μεταξύ τους και να αφήσουν στην άκρη τις μικροπαραταξιακές διαφορές τους.
Όπως
επισημαίνει σε σημείο της συνέντευξής του, «η ανατροπή των κοινωνικά άδικων
πολιτικών, δεν μπορεί να γίνει με πολίτες θεατές από τον καναπέ», γιατί όπως
λέει χαρακτηριστικά «…όταν θα μπαίνουμε στη τάξη και αντικρίζουμε τους μαθητές
μας θα πρέπει να μπορούμε να τους κοιτάζουμε στα μάτια…
Κ. Σαλπιστή εκλεχθήκατε πρόεδρος της
Ε.Λ.Μ.Ε Δράμας όντας ανεξάρτητος υποψήφιος. Τι σηματοδοτεί αυτή η εκλογή σας;
Σήμερα ο κλάδος μας
περισσότερο από ποτέ έχει ανάγκη να είναι ενωμένος. Να αφήσει στην άκρη
μικροπαραταξιακές διαφορές και μέσα από διάλογο στους Συλλόγους των καθηγητών
να οδηγηθούμε στην σύνθεση απόψεων κι ενωμένοι να σταθούμε απέναντι στα σχέδια
αυτών που προσπαθούν να μας φέρουν στην ισοπέδωση και την εξαχρείωση. Με αυτές
τις σκέψεις αποφάσισα να εκτεθώ σαν ανεξάρτητος στις εκλογές κι αυτήν την
λογική επιδοκίμασαν οι συνάδερφοι μου με την ψήφο τους και την εκλογή μου στη
θέση του προέδρου της Ε.Λ.Μ.Ε
Ποια είναι τα σοβαρότερα προβλήματα που
αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος σας;
Ο κλάδος μας βιώνει σήμερα με
τον χειρότερο τρόπο τα αποτελέσματα της βαθμολογικής και μισθολογικής του
καθήλωσης. Και προ κρίσης ήταν από τους χειρότερα αμειβομένους κλάδους του
δημοσίου αλλά σήμερα ξεπεράσαμε κατά πολύ τα ανεκτά όρια μας. Τα εργασιακά μας
δικαιώματα όπως το αμετάθετο, η οργανικότητα, το ωράριο - που αποκτήθηκαν μέσα από αγώνες – δέχονται επίθεση. Η απειλή της εφεδρείας, των μετακινήσεων «για τις
ανάγκες της υπηρεσίας», των απολύσεων μέσω της αξιολόγησης είναι μόνο μερικά
από αυτά. Και το χειρότερο είναι ότι σχεδόν καμία επέμβαση σε αυτά τα θέματα
δεν γίνεται προς την κατεύθυνση των μεταρρυθμίσεων που είναι σήμερα αναγκαίες
αλλά φαίνεται ότι στόχος τους είναι η ισοπέδωση και η εξαχρείωση του
εκπαιδευτικού
Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και του
εκπαιδευτικού έργου. Πρέπει να γίνει και με ποιον τρόπο;
Η αξιολόγηση είναι δυναμική διαδικασία που πρέπει να
στοχεύει στη συνεχή βελτίωση όλων των συντελεστών της εκπαιδευτικής
διαδικασίας, του εκπαιδευτικού και γενικότερα της ποιότητας του εκπαιδευτικού
συστήματος. Σε καμιά περίπτωση δε μπορεί να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα ούτε να
συνδέεται με τη βαθμολογική ή τη μισθολογική εξέλιξη του εκπαιδευτικού. Σε αυτά
τα πλαίσια νομίζω ότι η πλειοψηφία των συναδέρφων επιζητά την αξιολόγηση αλλά
δυστυχώς το μόρφωμα που κατέθεσε η κυβέρνηση κινείται σε αντιδιαμετρική πορεία
και έχει απλώς στόχο να υποβαθμίσει τον εκπαιδευτικό και την εκπαιδευτική
διαδικασία.
Πρόσφατα, δια στόματος υπουργού Παιδείας
ακούσαμε ότι οι εκπαιδευτικοί θα μπορούσαν να σιτίζονται ακόμα και σε
φοιτητικές ή στρατιωτικές λέσχες, καθώς οι αποδοχές τους έχουν μειωθεί
δραστικά. Συμβαίνει κάτι τέτοιο στη Δράμα και ποια είναι η άποψή σας γι’ αυτό;
Έχω ακούσει κι εγώ την
πρόταση του Υπουργού ωστόσο δεν έχει
έρθει καμία υπουργική απόφαση ή εγκύκλιος, ως εκ τούτου δεν υπάρχει κάποιος
συνάδερφος που να σιτίζεται στη στρατιωτική λέσχη. Μια τέτοια πρόταση δείχνει
μεν μια κοινωνική ευαισθησία αλλά από την άλλη πως είναι δυνατόν να λες σε ένα
νέο άνθρωπο που ξεκινά με όνειρα το λειτούργημα του ότι σαν κράτος δεν μπορώ να
σου εξασφαλίσω το αυτονόητο, πως δεν μπορείς να δημιουργήσεις οικογένεια με το
μισθό των 680 ευρώ που σου δίνω και ότι η δουλειά σου δεν μπορεί να σου
προσφέρει τα ελάχιστα που απαιτούνται για τη διαβίωση. Το ζητούμενο δεν πρέπει
και δεν μπορεί να είναι η επιβίωση μας και θα πρέπει το κράτος προς αυτήν την
κατεύθυνση να αναγκαστεί να αναθεωρήσει τη παράλογη αυτή λογική.
Υπάρχουν ελλείψεις εκπαιδευτικών στα
σχολεία του νομού;
Στο νομό μας υπάρχουν ελλείψεις
πιστεύω όμως ότι ο αριθμός τους είναι σχετικά μικρότερος από αυτούς άλλων
περιοχών. Οι ελλείψεις αυτές είναι κυρίως σε θέσεις αναπληρωτών (όπως οι μουσικές
και ιατρικές ειδικότητες στο Μουσικό σχολείο και στα Επαγγελματικά λύκεια)
γιατί φέτος όπως γνωρίζετε έγιναν ελάχιστες προσλήψεις αναπληρωτών. Πάγια θέση
μας είναι ότι τα σχολεία θα πρέπει να λειτουργούν χωρίς καμία έλλειψη και με
μόνιμους συναδέρφους.
Πώς λειτούργησαν, κατά την άποψή σας, οι
συγχωνεύσεις των σχολείων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη Δράμα;
Στη Δράμα είχαμε την περσινή
χρόνια κλείσιμο τριών σχολικών μονάδων, ωστόσο αυτό δεν λειτούργησε αρνητικά
ούτε για το επίπεδο της παρεχόμενης γνώσης προς τους μαθητές, ούτε για τους
συναδέρφους των σχολείων αυτών. Η κατάσταση σήμερα στο νομό δεν επιβάλει ούτε
μια συγχώνευση- κλείσιμο σχολείου αντίθετα μάλιστα νομίζω ότι αν τα έργα
προχωρήσουν θα έχουμε από την καινούρια χρονιά την δημιουργία μιας νέας
σχολικής μονάδας. Πάντως τα οικονομικά οφέλη που περιμένει η πολιτεία να
αποκομίσει από τις συγχωνεύσεις δεν είναι τέτοια που να δικαιολογούν ένα τέτοιο
πογκρόμ γιατί ταυτόχρονα δημιουργούνται νέα έξοδα, όπως πχ αυτά των
μετακινήσεων των μαθητών , που σίγουρα δεν είναι αμελητέα.
Προβλήματα θέρμανσης. Πού βρίσκεται η
κατάσταση λίγο πριν το άνοιγμα των σχολείων. Υπάρχουν σχολεία που κινδυνεύουν
να μην ανοίξουν λόγω ψύχους, όπως σε άλλες περιοχές της Ελλάδας.
Πώς αντιμετωπίζονται τα προβλήματα λειτουργικών
δαπανών; Κλήθηκαν οι γονείς να συμβάλλουν με χρηματικά ποσά ή άλλους τρόπους;
Παρά το γεγονός ότι η
επιδότηση των Δήμων από το κράτος έχει περικοπεί δραματικά, ωστόσο γνωρίζω ότι
είναι πρώτη προτεραιότητα όλων των δήμων του νομού μας η θέρμανση των σχολείων
και τα αποτελέσματα είναι προς το παρόν θετικά. Αυτό μπορεί να έχει
δημιουργήσει ένα θέμα για τα υπόλοιπα λειτουργικά έξοδα των σχολείων, πιστεύω
όμως ότι προς το παρόν με τη σωστή συνεργασία των διευθυντών των σχολείων, των
συλλόγων γονέων και καθηγητών των σχολείων και των σχολικών επιτροπών, τα
προβλήματα που εμφανίζονται μπορούν να αντιμετωπισθούν. Εμείς θα είμαστε σε
εγρήγορση και σε διαρκή κινητικότητα ώστε τα σχολεία όχι απλώς να λειτουργούν
αλλά να παρέχουν στους μαθητές μας όλα
τα απαραίτητα εφόδια για το μέλλον τους
Λειτουργούν τα δωρεάν φροντιστήρια
μαθητών που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα; Ποιοι μαθητές και πώς μπορούν
να συμμετάσχουν σ’ αυτά.
Εδώ και δύο χρόνια
λειτουργούν με μεγάλη επιτυχία τα δωρεάν φροντιστήρια για τους μαθητές μας.
Κυρίως απευθύνονται σε μαθητές της Γ’ Λυκείου αν και σήμερα οι ανάγκες είναι
περισσότερες και σκεφτόμαστε να επεκτείνουμε το θεσμό και σε μικρότερες τάξεις.
Η προσπάθεια μας όμως πρέπει να είναι και προς την κατεύθυνση η γνώση να
παρέχεται στους μαθητές μας εντός του κανονικού ωραρίου και εδώ βρίσκεται η
ευθύνη της πολιτείας να δημιουργήσει το κατάλληλο εκπαιδευτικό σύστημα και τις
καλύτερες προϋποθέσεις για όσους συμμετέχουν σε αυτό.
Επίλογος
Η δημόσια και δωρεάν
εκπαίδευση που όλοι απαιτούμε, η έξοδος της χώρας μας από την κρίση και η
ανατροπή των κοινωνικά άδικων πολιτικών δεν μπορεί να γίνει με πολίτες θεατές
από τον καναπέ. Η συλλογικότητα που μέχρι και το πρόσφατο παρελθόν ήταν
ανύπαρκτη, είναι η δυναμική που θα μας οδηγήσει στο να πάρουμε το μέλλον στα
χέρια μας. Η ευθύνη μας είναι τεράστια και δεν πρέπει να την αποποιηθούμε.
Γιατί όταν θα μπαίνουμε στη τάξη και αντικρίζουμε τους μαθητές μας θα πρέπει να
μπορούμε να τους κοιτάζουμε στα μάτια…
[ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στον ΠΡΩΙΝΟ ΤΥΠΟΣ στις 8 Ιανουαρίου 2013]
[ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στον ΠΡΩΙΝΟ ΤΥΠΟΣ στις 8 Ιανουαρίου 2013]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΓΡΑΨΕ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΣΟΥ