Πέμπτη, 29 Αυγούστου 2013

Από 1η Σεπτεμβρίου τα ληγμένα τρόφιμα στα σούπερ μάρκετ

ΠΩΣ ΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΘΕΜΑ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΔΡΑΜΑΣ Τ. ΜΩΥΣΙΑΔΗΣ 
Τι προβλέπεται για την πώλησή τους και πώς θα πωλούνται!





Του Θανάση Πολυμένη


ΠΡΕΜΙΕΡΑ από 1η Σεπτεμβρίου 2013, θα κάνει η πώληση τροφίμων που έχει λήξη η ημερομηνία τους, στη μισή τιμή από την αρχική. Πρόκειται για τρόφιμα «περασμένη διατηρησιμότητας» όπως έχουν ονομαστεί και θα πωλούνται σε ράφια που θα είναι διαμορφωμένα μόνο γι’ αυτή την περίπτωση, και σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να βρίσκονται ανάμεσα στα άλλα τρόφιμα που δεν έχει λήξη η ημερομηνία κατανάλωσής τους. Απαραίτητη προϋπόθεση, ότι θα πωλούνται στη μισή τιμή τουλάχιστον.
            Σύμφωνα με τους κανόνες που έχουν θεσπιστεί, ο χρόνος διάθεσης των προϊόντων περασμένης διατηρησιμότητας, δεν μπορεί να υπερβαίνει: 1. Την μία εβδομάδα στην περίπτωση προϊόντων, των οποίων η ελάχιστη διατηρησιμότητα δηλώνεται με την αναγραφή ημέρας και μήνα. 2. Τον έναν μήνα στην περίπτωση προϊόντων, των οποίων η ελάχιστη διατηρησιμότητα δηλώνεται με την αναγραφή του έτους. 3. Τους τρεις μήνες στην περίπτωση προϊόντων, των οποίων η ελάχιστη ημερομηνία διατηρησιμότητας δηλώνεται με την αναγραφή μόνο του έτους. Όλα αυτά τα προϊόντα, θα πωλούνται αποκλειστικά και μόνο στα σούπερ μάρκετ και θα απαγορεύεται η διάθεσή τους σε χώρους ομαδικής εστίασης.

Μωυσιάδης: «Ο εξευτελισμός της ανθρώπινης αξιοπρέπειας»
            Μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο» ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Ν. Δράμας κ. Τάσος Μωυσιάδης, επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι μέχρι σήμερα, το άρθρο 31 του Αγορανομικού Κώδικα έλεγε πως με την λήξη της ημερομηνίας διατηρησιμότητας ενός τροφίμου, αυτό θα αποσύρεται από την αγορά και θα καταστρέφεται. Σήμερα τα πράγματα είναι διαφορετικά. Επικαλούμενοι την οικονομικά κατάσταση της χώρας, και με την άδεια του υπουργείου πλέον, «θα μπορούν να πωλούνται τα ληγμένα τρόφιμα στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Με το σκεπτικό φυσικά να βοηθήσουν τον κόσμο να αγοράζει κάποια προϊόντα φθηνότερα εξαιτίας της ανέχειας».
            Ο κ. Μωυσιάδης, επισημαίνει επίσης ότι, «από την άλλη πλευρά είναι μεγάλο κακό να πετάμε τρόφιμα. Στις σύγχρονες καταναλωτικές κοινωνίες, το 40% των παραγόμενων τροφών καταλήγει στις χωματερές και καταστρέφεται. Αυτό είναι τραγικό. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι θα φτάσεις να εξευτελίζεις την ανθρώπινη αξιοπρέπεια μ’ αυτόν τον τρόπο, δίνοντας τη δυνατότητα να αγοράζει ληγμένα προϊόντα».
            Αναφορά κάνει ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Ν. Δράμας, στο ότι τα φρέσκα τρόφιμα και είναι θρεπτικότερα, ενώ σήμερα φτάσαμε στο σημείο να νομιμοποιούμε την πώληση προϊόντων, των οποίων έχουν ήδη καταστραφεί όλα τα θρεπτικά συστατικά, «χωρίς να υπάρχει θρεπτικό αποτέλεσμα για να γεμίσει το στομάχι», με άγνωστες προφανώς συνέπειες για τη δημόσια υγεία. «Πατάνε στο ότι υπάρχει οικονομική ανέχεια και ότι πρέπει να βοηθούν συμπολίτες μας να βρουν φθηνή τροφή. Δεν υπάρχουν όμως κάποιες συγκεκριμένες μελέτες ούτε σε ελληνικό ούτε σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι οποίες να πιστοποιούν τυχόν βλάβες που μπορεί να έχει η χρήση ληγμένων προϊόντων.»

Έξι μήνες πριν
            Οι καταναλωτικές οργανώσεις, κάνουν μια διαφορετική πρόταση. Όπως τονίζει ο κ. Μωυσιάδης, εκείνο που προτείνουν οι Ενώσεις Καταναλωτών, είναι κάτι πολύ απλό: «Ο κόσμος δεν μπορεί να αγοράσει τα προϊόντα που παράγονται, γιατί είναι πολύ ακριβά. Δεν μπορεί να πέφτει το κόστος παραγωγής τους και να υπάρχει υψηλή τιμή στα προϊόντα. Προτείνουμε λοιπόν να γίνει μια γενναία μείωση στην τιμή, να πέσει στο 50% της αρχικής, έξι μήνες πριν από την ημερομηνία λήξης που προβλέπεται και να μπορούν να αγοραστούν από τους καταναλωτές. Έτσι, δεν θα φτάνουμε να αγοράζουμε ληγμένα προϊόντα και να υπάρξουν βλαβερές συνέπειες στην υγεία του καταναλωτή».

            Ερωτώμενος αν οι κανόνες που έχουν θεσπιστεί, διασφαλίζουν κάτι και αν έχουν νόημα, ο κ. Τάσος Μωυσιάδης επιμένει: «Πώς μπορούν να διασφαλίσουν ένα ληγμένο τρόφιμο; Είναι αυτά που λέμε, τα χαρακτηριστικά που έχει ένα τρόφιμο. Γεύση, οσμή, όλα αυτά δείχνουν αν ένα προϊόν είναι καλό ή όχι. Κάποιος που δεν έχει χρήματα, θα μετριάσει τις απαιτήσεις του για να καταναλώσει το προϊόν. Μπαίνουμε σε μια διαφορετική λογική, που μόνο την αξιοπρέπεια δεν σεβόμαστε πια.»